Krukasaandrijving - Keerring, krukas
Informatie
Een keerring is een afdichting tussen een bewegend deel en een stilstaand deel van de motor. Een keerring wordt gemonteerd op een krukas om olie die zich in het lagerhuis bevindt te beletten naar buiten te komen als de as draait. De krukas steekt aan zowel de voorkant als achterkant uit het motorblok. Er bestaat dus een voorste krukaskeerring en een achterste krukaskeerring.
Daarnaast wordt een keerring gebruikt om vuil of water uit het lagerhuis te houden. Het is belangrijk om de keerring goed aan te draaien, zodat deze niet kan lekken.
Vervangen van krukaskeerring
Het kan voorkomen dat de voorste of achterste krukaskeerring moet worden vervangen. Het vervangen van de voorste keerring is vrij eenvoudig. Voor de vervanging van de achterste keerring dient eerst de versnellingsbak van de motor worden losgemaakt. Het vervangen van de achterste keerring koste daarom ook het meeste tijd.
Lekken van krukaskeerring
Aan de distributiezijde bevindt zich de voorste krukaskeerring. Wanneer deze begint te lekken, kun je dit vrij snel opmerken aan de olievlekken onder jouw auto. De achterste krukaskeerring bevindt zich aan de koppelingszijde. Wanneer deze lekt, kan er olie op de koppelingsplaat terecht komen. Het gevolg is dat de koppeling kan gaan slippen. Wij raden aan om bij lekkages vroegtijdig actie te ondernemen. Zo voorkom je problemen aan de motor en ben je milieutechnisch verantwoord bezig.
Krukaskeerring kopen bij Bogijn
Bij Bogijn hebben we verschillende krukaskeerringen in het assortiment. Deze zijn niet alleen voordelig geprijsd, maar daarnaast ook van topkwaliteit. Wij verkopen onder meer krukaskeerringen van de merken Japanparts, Ashika, DT Spare Parts, Ruville en Japko. Bij vragen over de krukaskeering of andere vragen, kun je contact met ons opnemen.
Wij van Bogijn hebben een breed assortiment aan krukaskeerringen van de grootste merken zoals hieronder.