Vering / demping - Chassisveer
Een chassisveer is een onderdeel van het veersysteem. Deze veer is samen met de schokbreker verantwoordelijk voor de wegligging van de auto. De auto kan instabiel worden indien de veren door vorst of slijtage breken. Bij een APK keuring worden de veren grondig gecontroleerd en is het zelfs een inspectiepunt.
Chassisveer vervangen
Het kan voorkomen dat één chassisveer van je auto aan vervanging toe is. Voornamelijk drempels kunnen de oorzaak zijn van een kapotte veer. Dit komt doordat de ophanging hierdoor veel belast wordt. Verder is het zo dat onder in de veerschotel altijd wat vuil en vocht aanwezig is. Dit zal de buitenkant van de veer na enige periode ook aantasten. Hoeveel last je ondervindt van schade aan de chassisveer verschilt per autotype.
Als je eenmaal besluit om over te gaan op het vervangen van een chassisveer is het gebruikelijk om beide veren op één as te vervangen, omdat er op nieuwe veren veel meer spanning staat en er dus hoogteverschil kan ontstaan. Dit kun je opmerken tijdens het rijden.
Daarbij komt ook nog eens dat de kans groot is dat binnen niet al te lange tijd de tweede veer ook zal breken. Overigens breekt de veer meestal onderin de veerschotel en het stuk wat afbreekt is vaak niet groter dan een halve ring.
Chassisveer APK eisen
Zoals al eerder benoemd worden de veren van jouw auto tijdens de APK gecontroleerd. Bij de inspectie letten ze op een aantal punten.
Een chassisveer wordt gecontroleerd op de volgende punten:
- controle op breuken;
- goede werking van de veren;
- controle op slijtage aan de veren.
Een chassisveer kopen?
Wij van Bogijn hebben een breed assortiment aan chassisveren op voorraad. Bekijk ons assortiment hieronder en vind de juiste chassisveer voor jouw auto.